Sebenarnya setiap staf Apple sebenarnya telah dididik untuk mengaplikasikan maksud pada akronim A.P.P.L.E yang pada kebanyakan orang menganggap Apple adalah Apple..thats it. Kod pada akronim Apple penting bagi menjamin kelestarian pelanggan dan kepatuhan etika kerja staf-staf Apple :
A pproach customers with a personalized warm welcome (Dekati pelanggan sengan penuh kemesraan)
P robe politely to understand all the customer's needs (Siasat kemahuan pelanggan dengan penuh hemah)
P resent a solution for the customer to take home today (Sediakan penyelesaian pada pelanggan)
L isten for and resolve any issues or concerns (Dengar dan selesaikan sebarang isu dan kerisauan)
E nd with a fond farewell and an invitation to return (Akhiri dengan penuh ramah dan jemput pelanggan untuk kembali)
Some say that staf Apple tidak boleh memperbetulkan pelanggan jika mereka tersalah menyebut sebarang produk Apple contohnya iPod Touch disebut iPod Touches...Ia dikatakan sebagai merendah-rendahkan pelanggan..Begitulah etika pelanggan yang dipupuk dengan begitu ketat dan maksima pendekatannya.
Dengan perginya Steve Jobs yang dahulunya terlibat dalam hampir kesemua proses mencorak pemikiran, rekabentuk dsb, bolehkah Apple terus bertahan dengan kod rahsia mereka?
5 comments:
mcm mana hala tuju selepas ni ..apabila Steve dh x ada
dunno bro..wait n see
good service, good product make your customer increasing continuously :)
sorang mati, sejuta nangis (steve jobs)
tapi sejuta mati, sape yang nangis (org islam yang berperang)
aishh...
ehhh lari topik ckit...
hehe...
Product Apple mmg d best...yien nye lappy smpai sekarang masih boleh gune even dh lapuk -__-"
haha xpe2.. good 4 u yien...Glwb nk bli mcbook air plak aa
Post a Comment